Monday, May 9, 2011

Road Bully

Say No To Road Bullies

morning everybodiiii...

arini nk story skit pasal Road Bullies.. kali nk nk cite pasal road bullies sbb last friday my father was kinda involved with a road bully situation..

kisahnya cmni.. friday nite, my sis nk balik umah dia so abahla yg anta blk sbb abg ipar aku dh blk dulu.. umah dia n umah parents xdela jauh sgt.. dlm 15min je.. my father dh 70yo.. so penglihatan tu slowly becoming weaker n weaker.. nk dijadikan cite, masa abah bw keta tu ada keta from the opposite way berenti tepi jalan tp lights menghala ke keta abah.. pastu lampu g pasang agak tinggi.. silaula mata orang.. bengong..

nk dijadikan cite lg.. bila dh silau gitu abah bawala keta slow2.. dh biji mata kena suluh sapa yg nk bawa laju kan.. tp bila abah bw slow, keta blkg dok horn2.. dok cucuk2... tp bapa aku buat derkk je.. dh silau kan.. tindakan seterusnya oleh keta blkg buat aku bengang je..

keta tu bole overtake keta bapa aku, terus masuk dpn bapa aku n saje2 je bw keta slow gila.. my sis bgtau, lama juga la dia buat mcm tu.. buduhh.. masa dia overtake tu xnmpk ke warga emas yg tgh bawa keta.. bengong.. agaknya dia tgu je, kalo bapa aku horn dia mesti dia turun keta, nk cr pasal.. tp bapa aku ni cool bak kool fever je orangnya.. hehehe.. dia layankan je org tu bw slow.. yela.. bapa aku bukannya nk lekas kemana2 pun.. nk anta anak dia je.. BAPA AKU YANG COOL.. YEAYY!!! padan muka road bully tu.. xde apa2 impak pun kt bapa aku.. hehehe..

tp aku sbg anak bila dgr kakak aku cite.. terbit juga perasaan marah... perasaan sedih.. mana taknya, bapa kita yg dh tua tu diperolok2kan dek org muda.. mmg kurang hajar.. actually, kitorg adik beradik dh slalu ckp ngan abah supaya xyahla drive mlm2 lg tp maybe aritu keadaan xmengizinkan, abah kena drive juga anta kakak balik.. but starting from that day, kitorg dh xkasi abah bw keta waktu mlm.. manusia akhir zama ni kdg2 mmg kurang adabnya..  kurang ajarnya.. kurang sikap hormatnya pd org tua.. pendek akalnya.. sikap angkuh bukan main tinggi.. ntahla.. ke aku yg dh makin tua ni makin sensitip??? hehehe..

so nasihat pd kengkwn2 suma dan juga pd diri sndri.. walau apa pun tindakan yg kita buat terhadap org lain, jgnla dgn cara kurang hajar.. kalo nk tegur bole je tegur dgn baik dan bukan tengking2 maki hamun kan.. itu satu contohla.. sbb bak kata lagu scorpions.. What U Giiiiiive, U Get Baaaaack... Allah works in mysterious ways..

Renung2kan tp jgn termenung... hehehe..

No comments:

Post a Comment