Wednesday, April 28, 2010

unexpected.. buat malu anak melayu je

salam..
hi suma.. lama btol rasanya x meng'update' blog aku ni.. tula dia.. bila ada mood xde cite, bila ada cite xde mood pulak.. mcm2 la anak Pakcik Kusai ni... hehe

ok.. utk kali ni.. aku nk cite pun cm serba salah jugak sbb melibatkan anak melayu kite tp aku fikir secara positif dan anggap ini sbg satu pengajaran utk kita suma..

Al-kisahnya cmni.. last friday aftr work aku menuju la ke satu kdai runcit 24jam berhampiran dgn rumah aku.. niat di hati nk m'beli roti gardenia (sguh enak di mkn bgitu saja.. ahaks) ngan tuna.. sumthing light for dinner la.. so when i arrived in front of the shop, i saw one of the workers loitering in front of the shop with a girl working at a book shop nxt door.. aku cm lmbt2 kuar dr keta (aku xingat knp) tp maybe diorg ingat aku duk usha diorg so pompuan tu pun g la balik kt kdai buku dia.. (p.s: not to sound mcm budak baik, but the bookshop girl tu dr luaran dh tau agak sosial)

so not assuming anything aku pun masukla kdai runcit 24 jam tu.. smpt la worker yg duk luar tu snyum kt aku so aku balas je la dgn snyuman manis aku..hehehe.. so aku masuk kdai tu kena greet ngan sorg lagi mamat worker yg duk kt blkg kaunter.. (hensem juga budak ni.. aku berkata2 dlm hati)... so lps aku sambar roti satu plastik aku pun g la survey tuna yg dijual.. masa aku tgh dok survey tu worker yg duk luar tu pun masuk.. xlama pastu bookshop girl pun masuk.. maka bermulala kedengaran suara pompuan tu yg mcm pakai microphone kuatnya.. kecoh n gedik tahap aku pun x tau la.. tp aku diam lagila.. wat rilek la sbb maybe pompuan tu xprasan kot ada customer kt area blkg.. aftr aku amik tuna aku saje la nk survey2 air2 sdap ngan jajan.. so masa tu bookshop girl dh perasanla ada customer.. worker yg kurang hensem tu dok lepak kat kaunter air.. the nxt babak tu aku cm agak terkejut la..

mamat kurang hensem tu tlh berkata pd bookshop girl (yg rupa2nya dh duk sblh dia) "ko ni mcm cacing ni knp?? tangan dok rayau2 meraba.." kebetulan masa tu aku berada di lane yg bole nmpk diorg jelas & nyata.. aku buat derk lagi.. aku dok pikir mampus ko la... tp lps tu mamat kurang ensem tu telah berkata2 lagi pd bookshop girl (ni yg buat aku malu+marah) " ko ni t***k kecik tp j***r besar!! dh la dia ulang 2-3 kali.. aku masa tu bengang giler tp sabar lagi.. bookshop girl tu gok gelak2 n then menuju ke worker yg hensem blkg kaunter tu.. dia dh stat meraba mamat tu pulak.. aku dok pikir pompuan ni bangang sgt ke hapa.. kebetulan mamat hensem tu buat ala2 mengadu kt aku.. masa tu bookshop girl pun pandang aku.. so aku ngan muka masam gila pandang diorg trus aku ckp "Astaghfirullahilazim" dgn nada kuat..

bila aku dh sound diorg minah tu buat2 marah kt mamat tu.. dgn aksi gedik.. dicampur dgn ungkapan kurang senonoh mamat lg sorg tu berulang2 kali.. sudahnya aku pikir sndri... bodohnya aku dok lagi kt sini buat apa.. sudahnya aku letak balik tuna ngan roti tu.. masa aku letak roti tu balik bookshop girl tgh galak meraba mamat kurang hensem tu berhampiran tpt roti.. mamat tu ala2 sound bookshop girl tu.. dia kata "haa.. ko tgk.. akak ni pun dh xjadi beli roti".. sudahnya aku lalu dpn diorg yg mcm dh tercengang sbb aku blah xbeli hapa pun.. masa aku nk kuar tu aku smpt pusing kt diorg n bg sedas secara kasar dlm lmbut.. aku kata" aku xnk bersubahat dgn korg!! mekasih jela" pastu aku blah... WAHAHAHAHA... puas ati aku tgk muka masing2 tercengang.. apa ingat aku xberani sound ke...

maybe for a few of u yg baca ni mesti korg kata apa aku buat tu x seberapa.. tp bg korg yg ikut blog aku ni.. korg tahu yg aku ni xbp pandai dlm confrontation (sila baca entry aku yg kena raba dlm lrt tu)..so bila aku berjaya berkata2 cmtu kt diorg.. aku rasa saaaaangat lega.. at least i've gained some self-confidence..

tp tula.. aku sedih bila yg buat perangai kt tpt terbuka tu anak2 melayu kita.. kalo ko nk buat perangai xsenonoh pun sukati ko la tp jgn la smpai buat org lain malu.. masa tu aku lebih rasa malu drpd marah.. ntahla.. aku minta agar korg jgnla anggap aku nk mengaibkan sapa2.. aku tulis ni sbb nk jadikan pengajaran buat kita bersama.. akak malu dik oii.. and kalo adala sapa2 yg kerja sbg pihak atasan kedai2 runcit 24 jam ni.. seelok2 nya buat la sport check ke apa.. CCTV ada tp hanya utk pantau kalo ada kecurian.. aku siap amik gmbr lgi kedai buku tu tp bila pikir balik aku xjd nk upload gmbr tu..

so.. marila kita ambil iktibar atas apa yg jadi kt aku aritu.. jgn disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga.. oleh itu.. renung2 kan dan slamat beramal!!! hahaha smpt lg aku buat lawak..

thts all for now.. peace out.. salam!!!

2 comments:

  1. Phewwittt...Cayala...sound je trus....aku yg bc nihh pn ley imagine d real situation kor...hahaha...BRAVO!!!!

    ReplyDelete
  2. wa hebat la kak nani...
    caya lah...

    ReplyDelete