Wednesday, July 13, 2011

endoscopic... apa tu???

salam sumaa...

endoscopic... apa tuuu??

sblm ni penah la dgr2 pasal scopic2 ni tp xpenahla nk amik tau sgt... untilllllllllll......


aku sndri kena lalui.. whatt?? yuppp.. last monday aku telah menempuh keadaan yg sungguh2 tidak selesa ini..

alkisah,
kebelakangan ni perut asik meragam.. (actually sejak ada 1 insiden aku mkn sambal nasi ayam penyet yg tersaaaangatla pedas bg aku, esoknya.. amik ko.. berguling2 kt lantai dapur menahan sakit.. cirit birit muntah2 toksah cite la..)

bermula dr itu, perut aku senang meragam... up till now perut aku akan sentiasa keriuk2... slalu la aku mengadap doktor salmi kt klinik kita.. smpai satu tahap, doktor salmi suh aku refer hospital utk buat ujian endoscopic.. due to locality, aku pilih hukm.. apa endoscopic tu?? dlm bahasa pasarnya, teropong bhgn dlm badan guna kamera yg disambung pd wayar panjaaaaaang... eiiii...

soooo... last monday aku telah melalui ujian endoscopic.. ujian ni xpyh nk baca2 buku ye.. hehehe.. cuma perlu tabahkan ati dan menahan rasa nk 'gag' a.k.a nk terpelahak terjeluek...

lebih kurang kul 9.30pg, giliran aku... nurse dtg pastu sembur2 skit dlm mulut aku.. dia kata nk bg tekak kebas.. dia spray tu je pun aku dh nk termuntah.. lepak2 jap tgu tekak kebas, doktor pun dtg.. dia kata dia xbius aku so aku akan sedar spjg dia dok jolok2 tekak aku.. lg dia kata, xsakit cuma xselesa je.. alamakk...


- posisi baring kena mengereng pastu kepala tunduk skit..(mudah air liur utk keluar) 

- doktor dok belek2 kamera + wayar panjang.. kamera tu ada lampu2 kecik kaler2.. nmpk cantik pulak.. ehh...

- doktor pasang mouthpiece (bendalah plastik yg berlubang, dok ikat ketat2 kt mulut.. through lubang tu la kamera tu akan lalu).. dh debor2 dh masa tu..

- nmpk doktor letak sumthing like lubricant kt kamera and then dgn bacaan bismillah.. kamera melalui mouthpiece.. huhuhu..

- 5 seconds in mcm ok, pastu dok ckp starting from there akan rasa xselesa.. elok dia ckp gitu, dia tolak wayar ke dlm, aku dh start 'gag' yg pertama.. rasa masa tu, Tuhan saje yg tau.. mmg xsakit cuma rasa xselesa yg amaaaat sgt.. bygkanla, wayar lebih kurang sebesar wayar TV (+/- 0.5cm dia.)masuk tekak kita.. rasa ketat teramat2..

- tanpa sedar, akibat menahan ketidakselesaan, dlm pd mata dikatup kuat2, air mata mengalir dgn sndirinya.. dlm ati berulang2 sebut nama Allah.. cptla abis.. cptla kuar wyar oiii...

- lastly, kamera smpai kt perut... in a way aku bole rasa kamera tu dok pusing2 lam perut aku.. second 'gag' pun bermula.. bunyi punyala kuar smpai doktor n nurse tegur.. huhuhu.. doktor kata perut aku mmg merah.. sums up to the conclusion yg aku ada penyakit gastrik.. but nothing too severe..

- perasaan paling best, masa doktor kata dh abis.. syukur alhamdulillah.. bila doktor tarik wayar tu kuar, aku rasa mcm nk tolong dia tarik je.. bg cpt kuar.. hehehe.. wayar dh abis kuar, doktor suh kumur2.. aku bangun je air liur pekat melekat kt pipi kiri aku.. eiii yekkkk.... dlm mulut pun rasa air liur pekat berkumpul.. elok aku ludah je dlm sinki, air liur pekat kuar.. mcm cheese pizza hut... panjaaaaang je... hahahaha.. mesti mual bila baca kan.. 2-3 kali kumur baru air liur pekat clear.. tp tekak still kebas..

- pendekkan cite, after amik ubat n set nxt appointment, aku pun menuju ke jusco cheras selatan utk beli tiket transformers utk slasa mlm.. alang2 ada kt situ dlm kul 11.10, aku bole ter'layan cite green lantern sorg2... hahahaha.. syok wooo... dlm panggung ada 4 org je.. suma dok bersepah2.. but thats another story..

- kesimpulannya, jgn ingat org badan besar xleh kena gastrik ye.. i'm living proof.. hehehe... cuma jgn amik enteng pasal makan.. mkn kena on time dan in my case, elakkan mkanan yg melampau2 pedasnya.. kalo rasa nk berguling2 sakit kt dapur cubala, nasihatku pd diri sndri.. hehehe.. after experience ni, mmg cr pasal la kalo aku xjaga makan.. hehehe..

so, hopefully kita suma bole learn sumthing from my experience.. jaga makan... jaga diri.. hehehehe...


untuk pengetahuan umum... jgn pikir lain aaahhh...

No comments:

Post a Comment